Vážení uživatelé,

    právě se Vám dostává do rukou nové vydání Ročenky dopravy, tentokrát pro rok 2000, které vyšlo v polovině srpna roku 2001. Snaha vydavatele, aby Ročenka byla k dispozici již na konci prvého pololetí naráží na termíny uzávěrky makroekonomických údajů, které jsou publikovány v úvodní kapitole Ročenky a jsou přebírány od Českého statistického úřadu.

    Ve srovnání s jinými obdobnými materiály ostatních resortů je možné bez nadsázky kladně zhodnotit Ročenku i vzhledem k jejímu ohlasu v zahraničí. V současném stadiu asociačního procesu do Evropské unie jsme velmi často tázáni a žádáni o poskytnutí především globálních a agregovaných dat, která mají sloužit pro komparaci jak se zeměmi přistupujícími, tak se zeměmi Evropské unie. Pro základní oblasti v dopravě, tedy pro oblast přepravních výkonů, statistických údajů o dopravní infrastruktuře a vozidlovém parku, dále o nehodovosti a o vývoji v oblasti vlivů dopravy na životní prostředí je Ročenka prvním a mnohdy zcela postačujícím zdrojem potřebných údajů. Vysoce je ceněna právě komparativní část s vybranými zeměmi, ať již jde o obecná data nebo o data týkající se dopravního sektoru. To se projevuje i v aktivní spolupráci v rámci pracovní skupiny Eurostatu, statistického úřadu Evropské unie, v oblasti harmonizace dopravní statistiky EU.

    V dalším bych rád nastínil výhledové záměry, jejichž naplnění však nebude možno uvažovat během jednoho roku. Souvislé řady údajů již dávají určitou možnost jejich analýz a stanovení určitých souvislostí. To by se mělo stát dalším postupným krokem, který bude důležitým prvkem pro naplňování Dopravní politiky. Na faktografickou část Ročenky tedy naváže analytická část, která bude monitorovat vývoj v dopravě a v přepravě z pohledu přepravních objemů i přepravních proudů. Již pro příští ročník se chystá v této oblasti určitá regionalizace, kterou bude možno využít i pro rozhodovací procesy v regionálních celcích.

    Cílovým úkolem bude další krok, kterým pak bude na základě provedených analýz stanovení a upřesňování přepravních a dopravních prognóz, opět jak z hlediska objemů, tak z hlediska přepravních proudů, a to pro jednotlivé druhy dopravy. Snahou samozřejmě bude minimalizace všech společenských nákladů na dopravu včetně započítání nákladů externích, zejména z pohledu poškozování životního prostředí.

    Komplex výše uvedených materiálů by se pak měl stát zásadní pomůckou pro rozhodovací procesy na úrovni celostátní (v mezinárodním kontextu) i na úrovni regionální, a to nejen pro dotčené orgány státní správy, ale i pro širokou podnikatelskou sféru a tím i odbornou a zainteresovanou veřejnost.

Ing. Josef Zatloukal

ředitel odboru dopravní politiky,
mezinárodních vztahů a životního prostředí

Obsah ročenky dopravy 2000